Shenzhen

Hej!
 
Detta är min blogg som jag tänker skriva i när jag är bor i Shenzhen, Kina, i ett år med start från augusti. Jag kommer antagligen inte vara tillgänglig på facebook då det är censurerat i Kina, så om man vill hänga med i mitt liv ändå kan man ju spana in här! Vill man ha kontakt med mig föreslår jag appen wechat som jag vet inte är censurerad och som dessutom verkar användas flitigt i Kina.
 
☆★☆ Följ gärna min blogg med Bloglovin ☆★☆
 
Tillsvidare: kinapepp från zirosous instagram.

Kommentarer

Patrik Fallqvist

2014-05-13 - 17:48:50
Hej, grattis till jobbet i Kina. Själv ska jag till Songyuan i Jilin provinsen den 26e maj och jobba som engelskalärare, kan knappt bärga mig!

Hur fick du ditt jobb som au pair? Vart skall du åka?

Kolla gärna in min blogg om du vill, kommer skriva som en galning så snart jag kommit iväg till Kina.
Svar: Hej! Tack så mycket!
Jag var registrerad på en au pair-hemsida, där en familj kontaktade mig. På så vis kom jag i kontakt med agenturen de var registrerade hos (en internationellt erkänd au pair-agentur, så det känns tryggt!). Nu ska jag inte jobba hos den familjen, men jag är kvar hos agenturen och det verkar som att jag ändå kommer jobba i Shenzhen! Jag åker i augusti, så det är ett tag kvar att fixa med grejer, haha! :)
eskil

Patrik Fallqvist

2014-05-19 - 12:43:42
Härligt att höra! Börjat bli nervös än? Bara 7 dagar kvar för mig nu... helt sjukt. Min lägenhet är helt tom, min hjärna är helt fylld och det är bara ytterst få saker kvar att fixa. Så ska man ha tid att träffa alla också innan. Helt sjukt!

Shenzhen.. åh.. det var ditåt jag ville egentligen. Men jag får vara nöjd så länge jag kan få ett Z-visa. Har du varit i Kina innan?

Lycka till, hör av dig ifall du undrar över något. Kommer ju ha varit där en stund när du åker.
Svar: Antar att du är i Kina nu, hoppas du har det super! Är meganervös fastän det är 2 månader kvar tills jag åker... Men 2 månader går fort! Jag har aldrig varit i Kina innan, så det blir himla spännande. Är sjukt fascinerad över naturen, jag skulle verkligen kunna tänka mig att hamna var som helst. Men vissa städer lockar ju mer, däribland Shenzhen!
Tack så jättemycket, kanske får du lite frågor när det börjar dra ihop sig! :)
eskil

Patrik Fallqvist

2014-06-01 - 07:32:27
Hej,

Ja det stämmer! Det är helt sjukt annorlunda här. Jag såg massa dokumentärer, följde utlänningar i Kina som gör youtube klipp och läsa och frågade. Men inget kunde förbereda mig på hur det faktiskt är här.

Du måste vara väldigt öppen, väldigt förstående och sluta ifrågasätta någonting. Det är ingen idé att fråga: "Va fan...? VARFÖR??" för det kommer du få göra varje minut du är här. Och det finns inga svar. Acceptera Kina för vad det är, det är ända sättet att hålla sig vid sina sinnes fulla bruk. Men bli inte avskräckt. Det är helt fantastiskt här. Jag tycker om det som fan. Fast det är läskigt i början nu när man inte vet hur man ens beställer mat i en restaurang. (Det går bättre nu efter ett par dagar dock, och alla är jättehjälpsamma).

Du måste ligga på Kineserna hela tiden också, om du vill få dem att göra något snabbt. De är väldigt upptagna, så det betyder inte att de inte bryr sig om dig. Var generös, bjud på mat och ta taxi notan. Men var beredd på att kineserna säger att de inte kan gå med på det. Det kommer de göra, och de uppskattar det, och nästa gång bjuder de. Eller så hjälper de dig på något annat vis.

Allt är mycket större än du tror också. Ska du bo i en stad, även en liten som Songyuan som jag bor i, måste du skaffa dig någon typ av färdmedel för att se den riktiga naturen. Själv köpte jag mig en cykel idag. Hur befriande som helst.

Hur som, stå på dig. Var öppensinnad, förvänta dig inte att något ska fungera det samma. Inte ens toaletter (ofta har de inga dörrar och nästa besökare står och kollar på dig) de har aldrig papper utan det måste du ta med dig själv. Osv osv osv.

Du kommer ha jättekul! Ta med dig tålamodet, positivitet och äventyrskänslorna bara.

David

2015-04-20 - 10:33:09
Hej där,

Intressant blogg. Har länge varit intresserad av att arbeta i Kina men speciellt i Shenzhen och nu visade sig jag har en anledning att flytta dit så jag undrar om hur är det med att söka jobb där och har du några tips på vad man kan söka?


Svar: Hejsan,

Har inte uppdaterat den här bloggen på år och dar och har därför inte heller varit inne och kollat kommentarer, så nu kommer detta svaret två månader sent... Hur som helst arbetade jag som au pair och var alltså inte där på arbetsvisum, utan F-visum. Hade en del vänner i Chengdu när jag bodde i Shenzhen och vet att det är strängare med arbetsvisum/certifikat etc i Shenzhen än Chengdu, men hade i alla fall ett par vänner i Shenzhen som jobbade som engelska- och tyskalärare med helt okej lön. Tror utan tvekan att det är lättast att få tag på språklärarjobb, extra bra om du hittar nån som behöver svensklärare. Man får väldigt mycket mer betalt om du gör det privat än om du gör det via en skola, men det kan vara svårt att få tag på elever om du inte går via en skola först.
eskil

Skriv en kommentar









eskil

jag är eskil och min blogg är en blogg om en єѕқι∂яєαм ☆ här har ni kunnat följa min vardag i en kinesisk storstad, men nu får ni följa med hemma i sverige istället!

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus