Födelsedag

Inga fler barbenta dagar trodde jag, men där hade jag allt fel! Idag började jag min dag med att baka scones, som jag sedan satt och mumsade på iklädd kofta (men inga strumpbyxor) på altanen i ett himla skönt tjugogradigt väder. Okej, det var inte det allra första jag gjorde; medan jag fortfarande befann mig i sängen mumsade jag faktiskt på några kex. Detta är min andra födelsedag utan kaka på morgonen. Den första var när jag fyllde tretton år, men då befann jag mig ändå i Berlin. Jag fick helt enkelt göra det bästa av situationen och begav mig igår ut för att köpa oreokex med tårtsmak för att kunna äta på morgonen, som substitut till något maffigare. Här finns alla möjliga smaker på oreokex och jag har sett tårtsmak flera gånger. Smakerna jag lyckades hitta igår var: originalet, choklad, jordgubb, vaniljglass, grönt te-glass, hallon/blåbär, mango/apelsin, tiramisu, vaniljkaka, citronkaka, ljusa oreokex med choklad och ljusa oreokex med jordgubb. Märk väl att jag igår av alla dagar inte lyckades hitta tårta. Istället fick det bli oreokex med smak av vaniljkaka, vilka också var goda, men smakade tyvärr mest som vanliga oreokex.
 
Ja, paketet är öppet. Jag var såklart tvungen att provsmaka igår för att vara säker på att de skulle vara tillräckligt bra för att äta på morgonen på sin födelsedag...
 
Igår firade jag min födelsedag förresten! Det var så himla mysigt. Cornelia, Olivia, Andrea, Tal och jag lagade tacos hemma hos Cornelia. Egentligen var planen att gå ut efter middagen, men det var så trevligt hos Cornelia att vi stannade där.
 
Tjena mittbena, såhär såg jag ut igår! (Innan mascaran... Mina ögonfransar såg bättre ut sedan, lovar!)
 
...och lite såhär!
 
Igår firade jag inte bara min födelsedag: jag tog bussen här i Suzhou för första gången också! Otroligt anmärkningsvärt. Hela dagen i förrgår spenderades med att försöka luska ut vilken buss man kan ta härifrån, vart de stannar och så vidare. Det var inte särskilt lätt i och med att internet dör hela tiden, och när det inte dör så är det otroligt segt, i synnerhet google maps. Det är som att google maps är extra blockat, så att inte ens mitt VPN alltid klarar av att ta sig förbi blockeringen. Den buss jag sedan tog skulle enligt google maps ha tagit 50 minuter, men tog bara 15, så jag vet inte hur mycket det där google maps är att lita på ändå när det gäller Kina.

Något annat som också hände igår var att jag lade märke till att de har påbörjat den årliga trädmålningen. Jag har ingen aning om varför, men varenda träd i Suzhou – alltså verkligen varje litet träd – har en rätt bra bit av den nedre delen av stammen vitmålad.
 
 
 
 
Det är rätt konstigt, men ingenting man ifrågasätter direkt. Det finns mycket konstigheter i Kina. Till exempel är deras användning av svastikan, oavsett vad de menar att den står för, någonting jag har mycket svårt för.
 
Anteckningsböcker i en bokhandel jag var inne i igår. En av dem verkar vara omtyckt...
 
Jag ska förresten försöka skriva ihop ett inlägg ikväll om min andra dag i Shanghai, då konst och choklad stod i fokus. Den kombinationen kan bara vara bra! ♥

Kommentarer

Hanna-Lo

2014-11-22 - 13:51:37
Åh fina fina du!! Grattis än en gång! <3

Drömde förresten att du kommit hem och vi snackade helt vardagliga saker och sen bara kom jag på "JUST DET OMG DU HAR JU VARIT I KINA BERÄTTA ALLT!!!"
Svar: tack! haha ååh alltså du så fint <3 saknar dig!!
eskil

Skriv en kommentar









eskil

jag är eskil och min blogg är en blogg om en єѕқι∂яєαм ☆ här har ni kunnat följa min vardag i en kinesisk storstad, men nu får ni följa med hemma i sverige istället!

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus