Hänt, händer och ska hända

För drygt en vecka sedan var det Halloween! Det måste jag ju berätta lite om.
 
Halloween var förstås supermysigt. Som jag har berättat tidigare så firas Halloween med pompa och ståt i det här området och vi dekorerade vårt hus kraftigt, så att de små spökena, häxorna och vampyrerna möttes av bland annat skrattande pumpor, vibrerande spöken, upphängda blodiga kroppsdelar och en dödskalle. När Emrik och Morgan kom hem från skolan runt fyra var det en himla lång och utdragen väntan – lite som inför julafton – då de absolut inte kunde komma på någonting att göra förutom att just vänta. När klockan slog sex var väntan över och då hoppade de i sina bästa kostymer, nyinköpta för året. Voilà, vips var de ett styck alien och ett styck ninja! Efter det var det min tur att göra mig i ordning. Jag klädde inte direkt ut mig, men gjorde någon slags halloweenig sminkning som uppenbarligen mest fick mig att se ut som Edward Scissorhands (det var inte min avsikt).
 
Jag kunde bli hämtad vid klockan åtta av Cornelia, Olivia, Olivias pojkvän och deras vän Andrea tack vare att Andreas föräldrar inte behövde sin chaufför den kvällen (alltså lyxen med privatchaufför!). Vi åkte till en liten bar i downtown som var proppad med mer och mindre utklädda västerlänningar. Det var gratis drinkar och öl till halv tio, men vi stannade kvar ett tag till eftersom det var så himla mysig stämning och massor av trevliga personer. Vid elva satte vi oss i bilen igen och åkte till vad som såg ut att vara ett stort renoveringsobjekt. Jag hade aldrig någonsin kunnat gissa att en extremt posh klubb vid namn Pandora skulle finnas innanför väggarna. På Pandora var det också gratis drinkar, åtminstone för oss eftersom Olivias pojkvän tydligen jobbar där ibland. Pandora var totalt ojämförbart med någonting jag någonsin sett i Sverige, även om det är svårt att förklara på vilket sätt. Längs med väggarna fanns stora soffgrupper och i mitten ett dansgolv. Allting kändes konstigt fräscht, och just himla posh. Utan inträdesavgifter så kan man lugnt säga att olika klasser blandas om man vet var man ska. Vi gick förbi en soffgrupp och på deras bord stod en enorm pyramid med vin/champagneflaskor (100+) och Cornelia sa rätt obrytt att ”ja, här betalar en del lätt 50 000 på en kväll”. Klubben kändes liksom orealistisk, lite som om det vore en del av en film. Någonting jag har förstått här: i Kina finns det många rika personer, och att vara rik i Kina skiljer sig markant ifrån att vara rik i Sverige.
 
Såhär såg jag ut!
 
På lördagen, dagen efter, åkte jag till downtown igen med tyskan och köpte några nya par lösögonfransar (alla kostar 5 styck). Sedan träffade jag Cornelia och Olivia. Vi tänkte ta hål i öronen i downtown för 10 men tyvärr var det stängt (om det var för dagen eller för gott är osäkert). Vi e-bikeade runt lite, uppmärksamma på alla ställen som såg tillräckligt shady ut för att kunna erbjuda öronpiercing för 10, men vi hittade inget.
 
 
I onsdags var jag en snabbis i Shanghai med Magnus och barnen igen för att fixa visum, pass, hälsokontroller och vaccineringar och jag passade på att köpa ett sött Totoro-passfodral på copy market. Förmodligen åker jag till Shanghai själv några dagar nästa vecka eftersom jag har fått lite extra ledigt eftersom jag har jobbat mer den här veckan då Emrik och Morgan bara har haft en skoldag. Först hade jag planer på att åka till fantastiskt vackra Huangshan (Gula bergen) i Anhui-provinsen ett par dagar, men det vore ju synd och skam att inte uppleva Shanghai på riktigt nu när jag trots allt bor en halvtimmes tågresa ifrån metropolen! Huangshan är däremot en åtta timmars tågresa bort... Nu ska jag kolla upp lite roliga grejer att hitta på i Shanghai och te-dricka bort min förkylning. Hoppas ni har det bra där hemma i Sverige!
 
Här hade jag gärna spenderat några dagar...
 
...men detta lockar också himla mycket!

Skriv en kommentar









eskil

jag är eskil och min blogg är en blogg om en єѕқι∂яєαм ☆ här har ni kunnat följa min vardag i en kinesisk storstad, men nu får ni följa med hemma i sverige istället!

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus