Andas avgaser

Det börjar bli sämre luft här, nu när vintern närmar sig. Man ser allt fler som bär mask över näsa och mun och allt oftare har man svårt att urskilja andra sidan sjön. Inom EU är det högsta tillåtna luftföroreningsvärdet ett dygnsmedelvärde på 50 µG partiklar per m³ och i Sverige vidtas det åtgärder när det överskrids. Ha ha ha, säger kineserna. Idag hade vi lite sämre luftkvalitet än vanligt (men jag har varit med om sämre): 161 µG/m³. Man kan verkligen känna att man andas smutsig luft, det liksom irriterar luftvägarna. Ögonen kan också bli rätt irriterade; man behöver kisa mer. Jag och Cornelia åkte moped (kör man inte bil i Kina så kör man moped) till ett ställe där jag kunde köpa biljetter till Shanghai, och Cornelias ögon var både blanka och lite röda när vi kom tillbaka. Dessutom kunde man inte urskilja andra sidan sjön, någonting man igår kunde göra rätt så bra. Idag har det räckt att titta över gatan för att faktiskt kunna se att luften är smutsig: den är liksom gråare. Andra sidan sjön var dock mest vit. Åtminstone bättre det än den gulgråa nyans som var i vägen sist jag inte kunde se den!

Detta var en klar och frisk dag när man nästan kunde se över till andra sidan utan problem! Detta är för övrigt bästa läsplatsen här, när det inte är för kallt.
 
Ja, nu börjar det alltså bli kallare. Häromdagen var jag himla glad för att jag inte behövde strumpbyxor under klänningen, men kofta och tunn jacka behövdes i alla fall. Nu verkar den barbenta tiden helt ha passerat, men rätt bortskämd är jag ändå som fick njuta av den till november. Nu behövs om inte byxor så åtminstone strumpbyxor. Jag har inte så mycket kläder som passar sig för det här vädret, så från och med nu blir det väldigt mycket samma-kläder-varje-dag, men det behöver jag ju bara stå ut med i futtiga två och en halv vecka till för sedan åker jag hem!
 
Innan dess ska jag i alla fall bland annat hinna med en weekend-trip till Shanghai. Jag åker dit lördag morgon och jag åker hem söndag kväll. Jag har spanat in lite roliga grejer att hitta på och kolla på i Shanghai och jag ser väldigt mycket fram emot det! Helgen efter det fyller jag ju år och då ska jag, Cornelia, Olivia och kanske även några andra gå ut, så det blir med stor sannolikhet också himla kul! Godmorgon och godnatt och hoppas ni har det bra där hemma. ♥

Kommentarer

Hanna-Lo

2014-11-13 - 17:11:44
Helt galet intressant att höra om allt som är skillnad där från våran självklarhet! Saknar dig galet mycket men det vet du ju redan ;) njut vaden sista tiden riktigt riktigt mycket nu! Puss puss <3

Jorl

2014-11-17 - 00:21:32
Heeeeeeeeeeeeeeej älskling<3<3<3 XD Jag saknar dig! Jag kan inte heller andas ordentligt men luften är okej, jag bara saknar dig för mycket! (haha känns tryggt att du kan stoppa den här kommentaren från att publiceras om den blir för lökig)

Skriv en kommentar









eskil

jag är eskil och min blogg är en blogg om en єѕқι∂яєαм ☆ här har ni kunnat följa min vardag i en kinesisk storstad, men nu får ni följa med hemma i sverige istället!

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus