Shanghai

Ja, jag åkte ju till Shanghai ett par dagar (lördag-måndag) och det har jag inte berättat om ännu. Jag hade ju inte riktigt varit i Shanghai på riktigt innan, och mitt första intryck var inte så bra. Shanghai kändes så extremt rörigt jämfört med Suzhou och Shenzhen! Kanske framför allt jämfört med Hongkong, som jag inte kan låta bli att jämföra Shanghai med. Hur som helst gick jag av tåget på Shanghai Railway Station och kom ganska direkt till den anslutande tunnelbanestationen. Dock hade jag enbart 4元 på mig i mynt, nästa minsta sedel jag hade var 50元. Självklart tar biljettautomaterna inte större sedlar än 10元, men jag var inte beredd på att det inte skulle gå att växla. Jag har inte åkt tunnelbana i Suzhou, men i Shenzhen åkte jag ofta och där fanns det alltid små växelbås där man gav personen en summa och fick samma summa tillbaka i oftast 5元-sedlar: mycket praktiskt! Efter att ha stått i kö i en evighet till tågbiljettsförsäljarna som vägrade växla min 50-lapp visste jag inte riktigt vad jag skulle göra då jag inte kunde lämna området jag var på (jag hade gått igenom spärrar). Till slut insåg jag dock att tunnelbanan i Shanghai är mycket billigare än i Shenzhen: en resa från Shanghai Railway Station till People's Square Station kostar bara 3元. Så jag hade råd trots allt! Tunnelbanesystemet tyckte jag dock från lördagen till måndagen var rätt dåligt jämfört med tidigare nämnda städer. Min helhetsbild av Shanghai blev däremot bättre med tiden, även om jag definitivt skulle råda alla att välja Hongkong före Shanghai om man ska ut och resa i öst.
 
Min första dag var inte superhändelserik: jag spanade framför allt in Nanjing Pedestrian Road (den stora shoppinggatan, även om den sträcker sig rätt långt ut i väst också, men då utan att vara enbart för fotgängare) och the Bund. Nanjing Pedestrian Road var inte superspeciell då den mest påminde om en större version av Suzhous GuanQian. Fast alltså väldigt mycket större. Allting är gigantiskt i Shanghai, precis som i resten av Kina - bara ännu mer gigantiskt.
 
Exempelvis: absurt stor GAP-reklam. Kolla bara vad små människorna under den är!
 
Här har vi en liten bit av Nanjing Pedestrian Road.
 
Inte heller i Shanghai kommer man undan den dåliga engelskan.
 
Snyggt kinesiskt julpynt hade också börjat dyka upp så smått. Klart det ska vara rött och guld!
 
Vid the Bund var jag fortfarande rätt irriterad över att allting var så rörigt och dessutom hade jag glömt ladda min kamera (förklarar alla crappy superkomprimerade mobilbilder i det här inlägget). Utöver det var det alldeles proppat med folk. Jag var helt enkelt inte superfascinerad. Såhär i efterhand är jag lite besviken att jag inte såg Shanghais skyline när det var mörkt, men man kan ju inte göra allt.
 
 
Jag och ett litet Bund (och massa turister) i bakgrunden. Jag hade ändå tur med luftkvaliteten: man såg andra sidan utan problem!
 
Efter det var det dags att åka och leta upp mitt hostel och äta, och sedan var det sovdags. Söndagen och måndagen var lite mer spännande, så de dagarna ska jag se till att skriva om väldigt snart också! Nu är klockan mycket här i min del av världen, så efter de sista bilderna från dagen får det vara färdigskrivet för idag.
 
 
5 minuters promenad från Jing'an Temple Station (bilderna visar torget utanför) låg mitt hostel, absolut inte på en supertjusig gata. Det är konstigt med Kina; fattigt och rikt är så otroligt mycket mer blandat och synligt för varandra än vad det är i väst.
 
Byggnaderna i Shanghai är så. himla. höga. Det går liksom inte förklara hur stort allting är. 

Kommentarer

lelin

2014-11-20 - 10:34:39
Vad du får uppleva o livet...fantastiskt...

Skriv en kommentar









eskil

jag är eskil och min blogg är en blogg om en єѕқι∂яєαм ☆ här har ni kunnat följa min vardag i en kinesisk storstad, men nu får ni följa med hemma i sverige istället!

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus