Mindre än en månad

Nu kommer ett långt och delvis lite gnälligt inlägg, i vilket innehållet inte är särskilt nytt för de flesta av er som läser det, skulle jag tro.
 
Jag har inte så jättemycket att göra här om dagarna. Varje vardag har jag 8 lediga timmar mitt på dagen och då finns det förstås tid att göra saker, men det är för långa avstånd för att kunna cykla omkring i staden. Vi bor inte i närheten av någon tunnelbanestation (precis som jag berättade bor jag i nybyggda SIP och nybyggt i Kina är i princip alltid lika med enormt, inte minst avståndsmässigt) och bussarna kräver både byte och kinesiskakunskaper (eller åtminstone att man vet exakt var man ska och exakt var man ska byta). Helt enkelt: det är komplicerat att "hitta på något" bara sådär, och dessutom inte helt kul att göra det själv. Eftersom jag ju inte är här med en agentur nu så lär jag inte känna så mycket folk, och de jag lär känna, till exempel Cornelia som är på bilden i förrförra blogginlägget, pluggar om dagarna och är lediga när jag jobbar. Dessutom är det som ni vet extremt bristfälligt internet här och blockerade appar och censur (saknar till exempel instagram, snapchat och för det mesta facebook), vilket gör att jag har svårt att ha kontakt med folk över huvud taget. Detta är en av de negativa sakerna med min tillvaro just nu. En annan är att Kina har känts fel från början; jag är i fel östasiatiska land! Jag är (tyvärr!) inte tillräckligt intresserad av Kina och den kinesiska kulturen för att helt uppskatta min vistelse här. Den kinesiska kulturen är ljusår ifrån den svenska (man måste verkligen bo i den för att förstå det, det går inte riktigt att förklara) och när det gäller att fokusera på annorlunda kulturer är det Japans jag vill lära mig mer om, Det finns inte riktigt utrymme för två, åtminstone inte ännu.
 
För att inte bli alldeles knäpp har jag på grund av ovanstående bestämt mig för att åka hem rätt snart, vilket de flesta av er som läser det här nog redan vet. Nu har jag bokat flygbiljetter också, wihoo! Om mindre än en månad, den 30 november, tar jag flyget från Shanghai Pudong, och efter en liten mellanlandning i Moskva landar jag på Kastrup runt halv nio på kvällen den 1 december. Oj, vad jag längtar! Men först måste jag förstås souvenirshoppa loss lite här i Kina.
 
Min Kinaresa blev alltså långt ifrån som planerat, men det var och är ändå världens upplevelse! Kina är absolut inte bara massa minus, det bara passar mig inte riktigt. Som en man sa till mig i en taxi en gång: "Man flyttar inte till Kina av någon annan anledning än att tjäna väldigt mycket pengar." För det mesta är det den typen av utstrålning expats har här och jag är helt uppenbart inte här för att tjäna pengar. Det betyder inte att jag inte kommer sakna en hel del här; framför allt en ganska obeskrivbar känsla som infinner sig vid flera tillfällen, kulturella skillnader som är ojämförbara och situationer som är svåra att beskriva, men också uppenbara saker som till exempel maten (framför allt den kantonesiska!), marknaderna, arkitekturen och de låga priserna (att äta en stor, mumsig lunch här kostar lätt under ¥20元).
 
Vad jag ska göra till vårterminen vet jag ännu inte riktigt. Vad jag däremot vet är att jag ska njuta hemskt mycket av vinterrusk, slask, julmys och nyårsfyrverkerier! Fram till dess kommer jag ju fortfarande bo här i Kina och förhoppningsvis lyckas uppdatera bloggen lite oftare. Ni får alltså fortsätta kika in här lite då och då ändå!
 
Är dödens trött på att se det här dag ut och dag in. Jag kommer komma hem som en på tok mycket mer frustrerad människa.

Skriv en kommentar









eskil

jag är eskil och min blogg är en blogg om en єѕқι∂яєαм ☆ här har ni kunnat följa min vardag i en kinesisk storstad, men nu får ni följa med hemma i sverige istället!

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus