Suzhou

Idag skulle jag kunna berätta om hur Halloween var, men det får vänta lite. Jag har varken visat särskilt mycket bilder från Suzhou eller berättat om staden, så med text och bilder tänkte jag nu försöka förmedla en bild av hur Suzhou ser ut! Till skillnad från Shenzhen existerar det ett downtown i Suzhou, gamla stadskärnan. Shenzhen är ju en så ung stad så allting har i princip byggts upp på samma gång, vilket resulterade i att det inte direkt fanns något självklart centrum. Downtown i Suzhou är definitivt inte nybyggt: det är trångt med smala gator, låga hus (det finns regler för hur höga hus man får bygga i Old Town eftersom man vill bevara den gamla atmosfären), det är högljutt och fullt av mopeder och street food. Det känns helt enkelt väldigt kinesiskt. Nybyggda delar av Kina, som Suzhou Industrial Park där jag bor, får en ofta att glömma att det faktiskt är Kina man är i, med fyrfiliga vägar som norm, stora skyskrapor och enorma shoppingcenter.
 
Downtown är i alla fall en härligt stökig plats full av liv, men också full av lugn och vackra platser. Suzhou kallas för Kinas Venedig, vilket man kan tycka låter lite cheesy, men det är faktiskt en beskrivning som passar rätt bra in på staden. Var man än går ser man kanaler, ofta med små broar över i typisk kinesisk stil. För ett par veckor sedan gjorde jag tillsammans med ett helt svenskt gäng en utflykt till ett område där man dels kunde promenera kring gatumarknader (det vill säga kläder bredvid fruktstånd bredvid burar med höns - och en stor skål med blod bredvid pga man slaktar på plats - bredvid street food bredvid döda stela jättesköldpaddor som används för att demonstrera olagliga krämer med jättesköldpadda, orm och krokodil som ingredienseroch små butiker och dels åka båt på en av kanalerna. Det var mysigt!
 
Här började vår utflykt, i området runt Tiger Hill (berget som pagoden ligger på, som också är en park). Själva Tiger Hill gick vi inte in på då det gör sig bäst med en egen utflyktsdag.
 
Vi satsade på kanalerna i stället!
 
Från båten såg vi kinesiskt vardagsliv.
 
 
 
Det var den utflykten. Förhoppningsvis gör jag fler utflykter snart som jag kan berätta om! Idag ska jag till Guan Qian med samma tyska som jag berättade om häromdagen, men varken en överbefolkad gata eller en trång inomhus-väsk/klädes/skomarknad gör sig vidare bra på bild. Däremot funderar jag på att åka till Shanghai rätt snart, gå på lite museum och upptäcka Suzhous berömda trädgårdar!

Kommentarer

papë

2014-11-03 - 11:08:34
Fina bilder <3

Skriv en kommentar









eskil

jag är eskil och min blogg är en blogg om en єѕқι∂яєαм ☆ här har ni kunnat följa min vardag i en kinesisk storstad, men nu får ni följa med hemma i sverige istället!

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus